24 Center_ Byggnadstjänster 112

Akutcenter för byggtjänster lovar snabbhet och kvalitet

24 Center är den nya tidens servicecenter som samlar expertis inom byggservice på ett och samma ställe. Tanken bakom det hela är att betjäna människor som en nödcentral. Företaget grundades 2017 och har hjälpt och förundrat finländare i några år nu. Vad handlar det hela om?

Det är full aktivitet i kontorsbyggnaden i Aviapolis i Vanda. I ett rum pågår ett möte och i ett annat hörs rösten från en kundtjänstmedarbetare: "24 Center, hur kan jag hjälpa dig?" Det är en vanlig dag på larmcentralen för fastighetsservice.

Nödcentral för byggsektorn - vad är det? 

"Byggnadsteknisk larmcentral" kan låta konstigt, eftersom det aldrig har funnits någon sådan i världen tidigare. 24 Center är en term som sammanfattar konceptet för en ny tjänst och ett innovativt företag: viljan att lösa problem inom byggservice snabbt och tillförlitligt, oavsett tid och plats. Det räcker med ett samtal, som det heter på företagets webbplats.

24 Center grundades 2017 med målet att samla all expertis inom byggservice under ett och samma telefonnummer. Bakgrunden var att ett vanligt rörmokarföretag ville hjälpa en kund som de inte själva kunde nå. Företaget hade skickat jobbet vidare till en annan yrkesman som hjälpte dem att få jobbet gjort snabbt. Kunden blev nöjd och en ny affärsidé föddes: ett helt nytt servicekoncept, där människors behov styrs via ett enda center till proffs, 24 timmar om dygnet.

"Vi fungerar som en larmcentral och vår kundtjänst har jour dygnet runt.

"Det är precis vad 24 Center gör", säger VD Joose Pinomaa. "Vi fungerar som en larmcentral och vår kundtjänst har jour 24/7. Våra kunder är allt från privatpersoner till fastighetsägare och företagskunder."

Världen förändras, och det gör även arbetsbeskrivningen. "Vi upplever att det är svårt att hitta fastighetstekniker för mindre underhållsjobb idag, eftersom rörmokare och elektriker ofta är anställda på större anläggningar", säger Pinomaa. Det är här 24 Center kommer in i bilden: vem som helst kan ringa in en fastighetsskötare. "Det måste vara enkelt, snabbt och punktligt", säger Pinomaa.

Tusentals kundsynpunkter har format tjänsten 

Det verkar finnas en efterfrågan på en sådan här larmcentral. De fallstudier som publicerats på 24 Center-bloggen visar att oväntade problem kan uppstå i människors vardag. På en skidsemester nyligen hade en familjs stuga frusna vattenledningar, och i ett annat fall var ett bröllop nära att ställas in på grund av ett strömavbrott. Ibland kan vardagen vara ännu märkligare än fiktionen: i maj flög ett rådjur genom en fönsterruta in i ett vardagsrum i Helsingfors en vanlig vardagskväll. I samtliga fall har 24 Center, som utlovat, snabbt och pålitligt tagit in en professionell hjälpare. Detta är möjligt tack vare ett omfattande nätverk av partners och en kundtjänst som är öppen dygnet runt. Det finns alltså mycket att göra, och tjänsten utvecklas ständigt.

Allt handlar om att kundupplevelsen måste vara utmärkt."

Kundernas erfarenheter har varit en viktig del av utvecklingen. "Tusentals återkopplingar har format vår service. Utgångspunkten är att kundupplevelsen ska vara utmärkt", säger Pinomaa.

Starten av verksamheten var inte helt problemfri. Det var en utmaning att få folk att gå med i partnernätverket i början av verksamheten. "Vi kom ut på marknaden med ett helt nytt koncept. Det väckte en hel del tvivel bland entreprenörerna", säger Pinomaa. "Lyckligtvis hittade vi några innovativa företag som blev entusiastiska och engagerade sig." Idag omfattar 24 Centers nätverk av partners mer än 500 företag, från enmansföretag till organisationer med flera hundra personer.

Det ska vara enkelt och snabbt att få hjälp

Företaget arbetar enligt en enkel princip och tar hänsyn till den enkelhet och snabbhet som kunderna värdesätter. När till exempel ett rör går sönder - även mitt i natten - räcker det med ett enda samtal till 24 Center. Kundtjänstmedarbetarna inventerar situationen och sedan får partnern snabbt ett meddelande om den öppna ordern på sin mobila enhet. De tar emot ordern och löser problemet på plats. Kunden hålls informerad och uppdaterad om hur arbetet fortskrider.

Med principen om en larmcentral vill företaget säkerställa att en kontakt räcker.

24-centernumret kommer alltid att besvaras, oavsett om ärendet är brådskande eller inte. Kapaciteten omfattar all byggservice, från VVS till specialstädning och från lås till sugbilar. Företagets policy för larmcentraler är utformad för att säkerställa att en kontakt räcker: allt som händer efter det hanteras för kundens räkning. Ur kundens synvinkel innebär detta att man slipper krånglet med att hitta en jourhavande operatör och oroa sig för hur man ska hantera situationen, medan det ur partnerns synvinkel innebär ett sätt att få arbetet gjort.

Vi vill att din vardag och din semester ska bli så bra som möjligt. För att ditt liv ska vara fullt av mirakel.

 

Artikeln publicerades ursprungligen i Kiinteistöleihe. Läs artikeln här.

De mest aktuella bloggarna

Vår fastighetsteknik
Underhåll av hemmet

Vårens checklista för byggservice i hemmet

Våren är på väg - temperaturen stiger och snön smälter. Nu är det dags att se över husets byggnadstekniska installationer! Kontrollera ventilationen och rören både på insidan och utsidan för att se till att de fungerar,

Läs mer
Uppvärmning

Mest beställda el- och värmearbeten på vintern

Vinterns mörker och växlande temperaturer gör att många av de vardagliga utmaningar som vi möter i vår kundtjänst återspeglas i våra kontakter. Ofta handlar frågorna om hur belysningen fungerar, om effektiv uppvärmning och om säkerheten i hemmet.

Läs mer
Vår fastighetsteknik
Underhåll av hemmet

Vårens checklista för byggservice i hemmet

Våren är på väg - temperaturen stiger och snön smälter. Nu är det dags att se över husets byggnadstekniska installationer! Kontrollera ventilationen och rören både på insidan och utsidan för att se till att de fungerar,

Läs mer

Få en rabattkod på 10 euro när du prenumererar på nyhetsbrevet!

Genom att prenumerera på nyhetsbrevet får du en rabatt på 10 euro på din prenumeration.