Finsk tjänsteinnovation exporteras till utlandet - 24 Center revolutionerar hur fastighetstjänster köps i framtiden och expanderar till Norge
Är detta nästa finska exportprodukt? Serviceinnovationen, som redan är en stark aktör i Finland och Sverige, hävdar att den är den 112:e inom byggnadsteknik och expanderar nu till Norge.
Föreställ dig att du en lördagskväll återvänder från en veckas avkopplande semester och på flygplatsens parkering upptäcker att du tappat bort bilnycklarna på vägen och att dörrarna är låsta? När du står där i din vårjacka i den bittra kylan, med snö under kängorna och blåa fingrar, söker du febrilt efter en jourhavande låssmed på internet via din smartphone. I skymningen, trött på resan, är det inte så roligt när webbplatsen för den låssmed du hittar gång på gång berättar att låssmeden inte är i tjänst eller att jourtelefonen inte besvaras trots dina samtal.
Det behöver inte vara så här.
Den traditionella byggservicebranschens dominans vänds upp och ner till förmån för kunden
"Vi anser att det ska vara problemfritt att få hjälp, särskilt i en nödsituation", säger Joose Pinomaa, VD för 24 Center. "Vår tjänst bygger på idén att det finns ett nummer som du kan ringa, oavsett dag eller tid på dygnet, och få hjälp på plats, helst inom 15 minuter. Detta möjliggörs av vår innovativa plattform, som för kundens räkning lokaliserar den närmaste tillgängliga lokala yrkesmannen. Vi tar emot samtalet, ställer specifika frågor och skickar ut en tekniker med rätt verktyg."
I synnerhet löser plattformen problemet med att få en professionell person till platsen så snabbt eller så enkelt som möjligt.
"24 Center är mer än bara ett callcenter, vi vänder upp och ner på den traditionella teknikindustrins dominans. Vi ger kunden möjlighet att bestämma när de vill ha en professionell tekniker på plats, snarare än att bara få hjälp när det passar dem", sammanfattar Pinomaa.
Internationalisering kräver mod och investeringar från ett litet nystartat företag
"Tjänster importeras ofta från Norge eller Sverige, men vi vill vända på situationen. Internationalisering kräver mod och investeringar från ett litet start-up, men vi är övertygade om att 24 Centers framgångsrecept fungerar även utanför Finlands gränser. Vi har finslipat vårt servicekoncept i flera år och har bevisat att det finns en stark efterfrågan på våra tjänster i både Finland och Sverige", säger Pinomaa. säger Pinomaa.
"Vi har märkt att det är svårt att få fastighetstekniker att utföra mindre underhållsjobb nuförtiden, eftersom rörmokare och elektriker ofta är anställda på större byggarbetsplatser. Samtidigt är det ofta svårt att hitta mindre entreprenörer inom sektorn eller så kan de inte erbjuda sina tjänster snabbt", fortsätter Pinomaa. "Den här utmaningen i branschen är inte begränsad till Finland, utan kan ses som ett globalt problem."
Gränsen på 1000 hanterade jobb närmar sig i Norge
"I Norge har 24 Centers serviceidé fått ett varmt mottagande baserat på vår pilot som lanserades tidigare i år. Vi närmar oss redan med stormsteg 1.000 förmedlade jobb i Norge", säger Jens Haug, chef för 24 Center Norge.
"Vi norrmän är ett ganska öppensinnat folk och vi är mycket öppna för nya innovationer som gör vår vardag enklare - om de verkligen är så bra som de lovar att vara", säger Haug med glimten i ögat. "Jag tror starkt på idén med 24 Center och dess potential att förnya det sätt på vilket vi löser tekniska problem."
Tjänsten kommer snabbt att utvidgas till att omfatta hela Norge
Konceptet har testats i ett begränsat område i Norge fram till december 2021 och intresset för tjänsten växer kraftigt. Den nya tjänsten har fått ett varmt välkomnande i Oslo och det omgivande Viken-området. "Vi får i genomsnitt 30 samtal per dag, även om vi under pilotperioden har fokuserat på ett begränsat område och för närvarande bara har jour under dagtid. Antalet ökar stadigt", fortsätter Haug.
24 Center har som mål att utöka tjänsten till fler platser och att förlänga jourtiderna. I slutet av året siktar vi på att ha rikstäckande täckning och att hålla tjänsten öppen från minst 8.00 till 20 .00. Framtiden får utvisa hur snabbt norrmännen tar till sig tjänsten och vi kan expandera till hela den finska modellen, det vill säga jour dygnet runt, alla dagar på året.
"Alla ska ha tillgång till hjälp när de behöver det, inte bara när det passar författarens schema."
24 Centrum:
24 Center är ett finskt tillväxtföretag som snabbt och enkelt kopplar samman den som behöver hjälp med byggservice med den som utför den. Tack vare vår innovativa plattform, applikation och unika serviceprocess erbjuder vi den snabbaste svarstiden på marknaden och den mest avancerade kundupplevelsen i branschen.
Du kanske också är intresserad av:

Service på dina villkor - det räcker med ett samtal
24 Center skickar en yrkesman när hem- eller fastighetsägaren behöver det som mest Trasigt rör, ingen elektricitet, blockerat avlopp. Hus eller fastighet

Finska 24 Center expanderar sin verksamhet till Norge
Finsk tjänsteinnovation exporteras till utlandet - 24 Center revolutionerar hur fastighetstjänster köps i framtiden och expanderar Norge Är detta nästa finska export? Redan i Finland och Sverige

Akutcenter för byggtjänster lovar snabbhet och kvalitet
24 Center är den nya tidens servicecenter som samlar expertis inom byggservice på ett och samma ställe. Tanken bakom det hela är att betjäna människor som en larmcentral. Företaget grundades 2017 och har redan