En framgångsrik kultur
Nödcentralen 24 Center för fastighetsservice har etablerat sig bland kunderna. Det innovativa företaget, som snart kommer att spridas till alla nordiska länder, betonar en djärv kultur där motgångar ses som en möjlighet och misstag som tillfällen att lära.
24 Center ligger i Vandas affärscentrum, intill motorvägar och köpcentrum, och har under årens lopp etablerat sig inom byggservicebranschen och i sitt nätverk av samarbetspartner. Den nya och innovativa verksamheten har svarat på de snabbt föränderliga behoven i dagens värld, och mitt i det dagliga arbetet har företagets kultur spelat en viktig roll.
"Kulturen avspeglas externt och kommuniceras alltid till slutkunden"
Det är viktigt att vara medveten om kulturen
Ett företags kultur är som en spegel: den återspeglar interna handlingar och avsikter för alla intressenter och externa observatörer. Att hålla vad man lovar och att klara av de snabba förändringarna i dagens värld observeras ständigt, även om man inte är medveten om det.
"Kulturen återspeglas externt och kommuniceras alltid till slutkunden", säger Joose Pinomaa, VD. "Den återspeglas till exempel i vår kundservice och i hur vi svarar på våra kunders behov."
24 Center visar att ett företags kultur är mer än bara fraser på ett papper eller vackra ord på en hemsida. I centrum för allt står medarbetaren, kunden och samhället - med andra ord människan. Det är upp till dessa människor att genomföra den strategi som är hörnstenen i 24 Center.
"Våra medarbetare på alla nivåer utför den typ av arbete som driver vår strategi framåt", säger Pinomaa. "24 Centers strategi har faktiskt format vår kultur till vad den är idag. Vi har en tydlig vision och tydliga mål, och dessa drivs framåt av en kultur av självdriven handling."
Modet att pröva och gå in i det okända är kärnan i kulturen
24 Mod är ett av kännetecknen för Centers kultur. Det innebär ett mycket brett förhållningssätt till affärer och till världen. När ett helt nytt sätt att hantera fastighetstekniska problem och betjäna kunder dyker upp på marknaden krävs det inte bara ett omfattande grundarbete utan också mod i bröstet. Lägg därtill räntepandemin och de mörka moln som den kastade över nästan alla entreprenörers himmel, och kulturen var tvungen att bli djärv.
"I en mycket instabil global pandemisituation vågade vi utvidga vår verksamhet utomlands", säger Pinomaa och hänvisar till deras experiment i Sverige, som fick en bra start. "Men det krävde en verklig vilja att gå den extra milen, att tolerera osäkerhet och att vara modig."
Även om corona-eran ännu inte är helt över blickar det unga och innovativa 24 Center-communityt redan framåt. Visionen är att expandera först till Norge och sedan till andra nordiska länder. Spegeln reflekterar utåt andan i den kultur som brinner inom personalen: modet att försöka och ta steget in i det okända.
Misstag lär och utbildar
En annan viktig del av 24 Centers kultur är inställningen till misstag och misslyckanden. De ses inte bara som negativa slag, utan som möjligheter att lära sig och växa till en bättre version.
"I det dagliga arbetet behöver man inte vara rädd för misstag och misslyckanden."
"Misstag är värdefulla!" avslutar Joose Pinomaa. Enligt honom är det en lärandeprocess att se på dem, och att analysera dem i god anda är alltid en möjlighet till något bättre. 24 Center vågar också misslyckas mitt i framgångarna, vilket skapar en omedelbar och stödjande atmosfär i arbetsgemenskapen. Detta har skapat en kultur i företaget där misstag hanteras genom lärande och uppmuntran, till skillnad från den vanliga modellen.
Att inte behöva vara rädd för misstag och misslyckanden i det dagliga arbetet bidrar också till att främja innovation och uppkomsten av nya idéer. Idéer kvävs inte, misstag bestraffas inte och misslyckanden skäms inte ut. En sådan kultur ger utrymme att andas och gör det möjligt för företaget att förändras och förnya sig i linje med moderna behov.
Kultur bör vägledas, inte påtvingas
24 Kulturen på The Center handlar mycket om mod och att lära sig nya saker. Medarbetaren Tatu Laukkanen beskriver stämningen på jobbet som flexibel och motiverande. "Det är viktigt att kunderna får bästa möjliga service", säger han. "Det är det som det handlar om i slutändan, en bra kundupplevelse."
VD Joose Pinomaa är nöjd med sin arbetsgemenskap och kulturen där. Strategin skapar ett sätt att arbeta, och varje medarbetare bidrar varje dag till 24 Centers framgångsrika kultur.
"Om jag skulle börja införa en viss typ av kultur här skulle jag gå ut i skogen", avslutar Pinomaa. "Allt börjar med människorna här. Man kan inte införa en policy, man måste vägleda dem."