Det var juldag i en familj i Tavastehus. Familjen hade en trevlig och fridfull julhelg och såg fram emot det nya året. Pappan var ute och joggade, mamman lagade middag i köket och barnen lekte med de nya leksakerna som de hade fått i julklapp. Efter en stund kom ett av barnen och berättade för sin mamma att toaletten på övervåningen svämmade över. Mamman slutade laga mat och gick för att titta. Vattnet rann inte ner från toaletten utan hade svämmat över toalettkanten.
Efter en stund anlände pappan i familjen och vidtog åtgärder för att lösa upp stoppet. Efter en rörmokare, en björnpump och några droppar svett beslutades att toalettavloppet troligen inte skulle öppnas hemma. Samtidigt upptäcktes att det kom vatten genom taket i vardagsrummet. Paniken var ett faktum.
De ringde det första numret som sökmotorn gav dem. Telefonen ringde på 24 Centers kontor och en kundtjänstmedarbetare lyssnade på problemet. Uppgifterna om webbplatsen togs snabbt bort och en rörmokare med dräneringsverktyg skickades ut som ett brådskande ärende. Klockan var redan runt 18.00, men de jourhavande rörmokarna var på plats på ungefär en halvtimme.
Rörmokarna upptäckte att avloppet hade gått sönder i stoppet och läckte vatten genom taket i vardagsrummet. Avloppet dränerades snabbt för att förhindra ytterligare skador. Rörmokarna konstaterade sedan att konstruktionen var blöt och rådde kunden att kontakta försäkringsbolaget. Ett besök av en slamsugningsbil skulle förmodligen täckas av försäkringsbolaget. Kunden fick också råd om hur han skulle gå vidare med reparationen av skadorna.
24 Centers faktura till kunden var:
Arbetsgivaravgift: 396,00 e
Varningspremie: 267,00 e
Avloppskamera: 271,25 e
Avloppsdammsugare: 271,25 e
Totalt: 1213,42 e
Kunden var nöjd med 24 Centers engagemang i ärendet. Så här beskriver han vad som hände i sin återkoppling: "Skadans art och behovet av att få hjälp snabbt förstods på ett professionellt sätt. Installatören gjorde sitt bästa med energi. Vi fick ett bra första svar och installatörens åtgärder förhindrade ytterligare skador; genom att dammsuga avloppsvattnet från röret förhindrades att allt avloppsvatten som fortfarande fanns i röret rann ut i konstruktionerna och in i vardagsrummet på nedervåningen. Hans arbete avslutades vid den punkt där det potentiella arbetet hade utförts. Han bedömde den befintliga situationen och gav rådet att kontakta försäkringsbolaget. Tack så mycket! Toalettavloppet är en äcklig olycka och det kom ur det blå, som en okontrollerbar situation är det upprörande. Min snabba reaktion och att få hjälp snabbt med tanke på tiden (lördag, tidig kväll) var en bra sak. Så det är bra att det finns en sådan här hotline för olyckor. Den nödvändiga första hjälpen har erhållits här av misstag. Jag kan inte hitta något utrymme för förbättringar baserat på denna erfarenhet. Jag hoppas att den här räddningstjänsten kommer att fortsätta."