Det var en mörk lördagskväll i oktober. Motorvägen skiftade i gult vid varje trafikljus när en äldre herre körde sin Volkswagen Borassa mot Kuopio Toivala flygplats. Mannens kaffemugg med take-away-kaffe ångade på bilens dryckeshållare. Flyget till Helsingfors skulle avgå om cirka en och en halv timme. Klockan var 19.22.
Flygplatsen vid sjön är en trevlig plats att anlända till. Inte ens på en lördagskväll är det någon trafikstockning. En man kör in sin bil på parkeringsområdet och parkerar den nära flygplatsens huvudingång. Han tar en sista klunk av sitt kaffe och går ut ur bilen för att hämta sin resväska i bagageutrymmet. Han skjuter igen dörren när han gör det. När dörren stängs väcks han av ett ovanligt klick. Ljudet lät som ett centrallåssystem.
Mannen blir lite nervös och försöker genast öppna förardörren. Den är låst. Han går in i bagageluckan. Den går inte att öppna. Alla dörrar är låsta och nycklarna sitter i tändningslåset. Stressen tar över mannens kropp. Flyget går om mindre än en och en halv timme, och resväskan och nycklarna är viktiga. Till och med telefonen lämnades kvar i bilen.
Han bestämmer sig för att gå till flygplatspersonalen för att be om hjälp. Personalen reagerar omedelbart och mannen tillkallas för att få hjälp. Flygplatsens säkerhetsdisk ringde 24 Center och frågade lite nervöst när en professionell person skulle vara tillgänglig för att öppna bildörren. Tjänstemannen lovade hjälp inom mindre än en timme, vilket var tillräckligt för flygplatspersonalen.
Mannen väntar vid säkerhetskontrollen, där personalen instruerat honom att vänta på en låssmed. Nervöst kastar han en blick på sitt armbandsur. Cirka 45 minuter innan planet ska lyfta anländer en professionell billåssmed till lobbyn. Han hälsar vänligt och ber honom visa var bilen är. Låssmeden sätter igång med sitt arbete. Med hjälp av sina specialverktyg lyckas han öppna dörren några centimeter. Det hörs ett välbekant klick när centrallåset tas bort genom att trycka på knappen på dörren med en lång pinne.
Mannen tackar för hjälpen, tar sina nycklar, sin telefon och sin resväska ur bilen och går raskt mot säkerhetskontrollen. Säkerhetsvakten känner igen honom och släpper förbi honom i kön till säkerhetskontrollen. Kontrollen går snabbt och han hinner fram till gaten i tid. Väl ombord drar han en lättnadens suck.
Kundtjänstmedarbetaren på 24 Center var mycket nöjd med den lyckade servicen. Det var inte bara en bil som behövde få dörrarna upplåsta. Det handlade om huruvida vår kund skulle hinna med flyget eller inte. På 24 Center vill vi betjäna våra kunder på ett holistiskt sätt. Vi vill vara en del av våra kunders berättelser. Och vi vill se till att de historierna får ett lyckligt slut.