Jourhavande reparation av en ständigt tjutande brandvarnare
En varm och fridfull junikväll tillbringade en kvinna en lugn kväll i sitt hem. Hennes trevliga stund avbröts dock av ett plötsligt och skrämmande ljud. De rökdetektorer som var anslutna till husets automatiska larmsystem började tjuta. Kvinnan blev naturligtvis först förskräckt och ville ta reda på om hennes hus hade fattat eld.
Efter en snabb kontroll fanns det inga tecken på brand, men larmen tjöt fortfarande. Normalt kan brandvarnarna stängas av senast genom att ta ut batteriet. Systemet i kvinnans hem var mer komplext och anslutet till ett större automationssystem. Därför kunde hon inte själv stänga av de felaktiga larmen. Det nervpirrande tjutandet hade pågått i tiotals minuter. Grannarna hade redan börjat undra över oljudet.
Omkring kl. 21.02 mottog kundtjänstcentret 24 Center ett samtal från denna kvinna. Kundtjänstmedarbetaren registrerade larmsystemets information samt kundens information. Hon lovade kunden att vår automationsinstallatör skulle se till att ljudet upphörde och att utrustningen reparerades. Lättnaden när klagandet upphörde var enorm.
En vänlig installatör kom runt. 30 minuter efter samtalet. Bullret var snabbt under kontroll. Kundens lättnad när klagandet upphörde var enorm. Till råga på allt frågade installatören kunden om det var något annat han behövde "fixa". För samma pris och ansträngning reparerades ljusströmbrytaren på toaletten, som hade krånglat länge.
24 Centers faktura till kunden var:
Arbetsgivaravgift: 436,00e
Varningspremie: 267,00e
Totalt: 703,00e
På en skala från 1 till 5 gav kunden kundtjänstmedarbetaren betyget 4,00 och installatören betyget 5,00. "Vänlig och kompetent installatör."