I förra veckan publicerade CCMA ett pressmeddelande där man redogjorde för diskussionen mellan konsumentombudsmannen och 24 Center och de brister som har konstaterats i 24 Centers verksamhet. Jag skulle vilja inleda den här diskussionen också ur 24 Centers synvinkel.
Vi har samarbetat med Konkurrens- och konsumentverket (KKV) sedan i våras, och KKV kontaktade oss med en begäran om utredning den 28 maj 2019.
Vårt mål är att utveckla 24 Centers service på bästa sätt för våra kunder, och att förbättra kundupplevelsen har varit kärnan i vårt arbete.
Sedan KKV:s begäran om utredning har vi försökt utveckla bristerna på egen hand och vi ville också separat ordna ett möte med konsumentombudsmannen vid Konkurrens- och konsumentverket den 28 augusti 2019, där vi bland annat diskuterade 24 Centers affärsmodell och utvecklingsidéer om hur vi skulle kunna förtydliga vår verksamhet ur kundens perspektiv.
Den 11.12.2019 skickade KKV en begäran om åtaganden till oss med en förteckning över alla de saker som vi behövde åtgärda. Följande frågor togs upp i åtagandebrevet:
- klart och otvetydigt i säljsamtalet och på sin webbplats anger vem som är säljare av tjänsten och vem som är konsumentens enda avtalspart.
- Se till att konsumenten innan avtalet ingås per telefon får åtminstone den information som avses i 6 kap. 9 § 1 mom. 1, 2, 6, 7, 10 och 17 punkten i konsumentskyddslagen och att konsumenten har tillgång till annan förhandsinformation som avses i 6 kap. 9 § i konsumentskyddslagen än den som ges per telefon.
- Se till att dess verksamhet är förenlig med bestämmelserna om ångerrätt.
- Presenterar en prislista på sin webbplats.
- Ge konsumenten en orderbekräftelse som innehåller alla de uppgifter som avses i 6 kap. 9 § i konsumentskyddslagen och en ångerblankett.
- Ger priset för nödnumret när numret nämns och erbjuder kundtjänst från grundprisnumret för frågor som rör ett tidigare avtal, till exempel ett servicefel.
Vi bekräftade mottagandet av begäran om åtagande den 13.12.2019 och åtog oss att korrigera alla ovanstående punkter senast den 01.01.2020 (de flesta av dem hade redan korrigerats och andra korrigeringar gjordes före jul), med undantag för ändringen av betalningsvillkoret från 10 dagar till 14 dagar den 01.02.2020 på grund av uppskjutandet av det tekniska genomförandet.
På 24 Center strävar vi ständigt efter att förbättra vår service och skapa mervärde för våra kunder. Vi har fått mycket beröm från våra kunder för vår snabba respons. De största problemen har handlat om prissättningen för icke brådskande arbeten. Vårt mål är att bli en rikstäckande larmcentral för byggservice, där vi kan reagera snabbt och ge första hjälpen vid problem dygnet runt. Framtiden får utvisa om vi bättre kan betjäna kunder med icke-brådskande problem inom byggservice.
- Joose Pinomaa, verkställande direktör
Länk till KKV:s pressmeddelande:
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2020/25.2.2020-talotekniikan-paivystyspalveluita-epaselvin-ehdoin/